Nomineer een overbodige straat in jouw buurt voor ontharding of ontdek hoe Trage Wegen je kan helpen bij ontharding. Of check de foto's van de ontharde Spildorenlaan in Mechelen.
Dag van de Trage Weg: zet jouw activiteit op het programma!
Start van de grote vakantie, dat betekent dat wij achter de schermen een tandje hoger schakelen in de voorbereiding van de Dag van de Trage Weg. De voorbije jaren groeide de Dag van de Trage Weg uit tot een echte opendeurdag op en langs trage wegen. En daar hebben we dus jullie activiteiten voor nodig.
Wandelingen, fietstochten, picknicks, tentoonstellingen, zoektochten, een feestelijke opening van een nieuw pad, een looptrail, een mountainbike-avontuur of een nachtelijke expeditie: alle concepten kunnen op de Dag van de Trage Weg. Als 't maar plaatsvindt op 18 en/of 19 oktober.
Welke weg mag weg? Nomineer jij ook een overbodige verharde straat in je buurt?
Apache lanceert - samen met Breekijzer en Trage Wegen - een baanbrekend onderzoek naar wegen die onthard mogen worden. En we hebben jullie hulp nodig. Ken je een overbodige weg, een weg die naar nergens leidt, een weg die eerder hindert dan verbindt en denkt u weleens: weg met die weg?
Nomineer hem als ‘De weg die weg mag’ en werk mee aan de burgerinventaris van nutteloos verharde Vlaamse wegen van Apache, Breekijzer en Trage Wegen.
RE-MOVE trefdag op 30 september - Vier mee: vijf jaar wegontharding
Hoe kunnen gemeenten elkaar inspireren om sneller én beter te transformeren?
Met RE-MOVE krijgen gemeenten een startpunt om de gemeenteweg opnieuw te bekijken – niet enkel als verkeersinfrastructuur, maar te hérdenken als gezonde publieke ruimte waar het fijn wonen is.
Breekijzer, RE-ST en Trage Wegen en de provincies organiseren voor het eerst een RE-MOVE Trefdag. We brengen RE-MOVE-gemeenten samen met andere gemeenten die ambitie hebben om gemeentewegen te ontharden. De dag zet in op kennisuitwisseling, interactie en netwerkvorming. We zetten ambitie en moed in de verf, want zelfs na vijf jaar RE-MOVE blijft de uitdaging groot.
Praktisch
Datum en locatie: 30 september – De Nekker, Mechelen
Doelpubliek: De Trefdag richt zich op gemeenten en vooral op alle medewerkers die betrokken zijn bij de inrichting van publieke ruimte.
Op 14 juni verzamelden zo'n 100 tragewegenliefhebbers in het warme Geel voor een dag tragewegeninspiratie. Wij hebben met volle teugen genoten van een warme dag in alle betekenissen van het woord.
Bij een tasje koffie en met een vers bedrukte T-shirt of totebag van Trage Wegen in handen, werden we verwelkomd door Bart Wynants van de werkgroep Trage Wegen en door schepen van Mobiliteit Kris Vangeel. Met een paar rake metaforen - "trage wegen hebben geen overkant" - en een mooie belofte - de stad Geel zal starten met de opmaak van een beleidskader Traag Netwerk - was de toon meteen gezet voor een dag vol enthousiasme.
De stellingen van Kris Peeters - Kempenaar, mobiliteitsexpert en bestuurslid van Trage Wegen - toverden een glimlach op het gezicht van alle aanwezigen. Heerlijk om zo onderbouwd te leren dat trage wegen hét medicijn zijn voor alle problemen van onze tijd.
Trage wegen onthekken de wereld. Trage wegen zijn ontsuvvers. Trage wegen verbinden. Trage wegen zijn grage wegen!
Vraag van de maand: Wat doet Trage Wegen rond ontharding?
Het korte antwoord: we ontwikkelden een methodologie, we begeleiden lokale besturen bij de uitvoering en we informeren het brede publiek.
Waar ontharden? Doe de onthardingsscanner
In het kader van Vlaanderen Breekt Uit ontwikkelden RE-ST, Trage Wegen en Voorland de RE-MOVE methodiek. Dit is een methodiek voor gemeenten om hun autowegen selectief te gaan ontharden en deze om te zetten in trage wegen. De onthardingsscanner die we hiervoor ontwikkelden maakt deel uit van deze methodologie. Met dit instrument kunnen gemeenten onthardingsopportuniteiten identificeren en ontharding breed toepassen op de locaties waar het er écht toe doet.
Overal in Vlaanderen val veel klimaat-, natuur- en menselijke winst te boeken door te ontharden. Lokale besturen die hun steentje willen bijdragen aan ontharding begeleiden we bij het ontwikkelen van een onthardingsstrategie voor gemeentewegen. Tijdens het traject onderzoeken we het onthardingspotentieel van de erftoegangswegen binnen de grenzen van een gemeente.
We brengen beleidsmakers en ambtenaren samen in werksessies en een fietsexpeditie. Na de onthardingsscan krijgen ze een overzicht van kansrijke gebieden, waaraan we referentieprojecten en een set van strategische acties en aandachtspunten koppelen.
We informeren over de voordelen van ontharding voor mens en natuur. Niet alleen is wandelen op ontharde wegen zoveel fijner, er is ook een grote ecologische meerwaarde wanneer er natuur terug ruimte krijgt. Er komt meer en meer ruimte voor biodiversiteit.
Lokale besturen: voorzie ruimte voor de opmaak van een beleidskader in het Meerjarenplan en begroting 2026-2031
Verkeersveiligheid en mobiliteit overheersten de lokale verkiezingen. Ondertussen zijn de nieuwe bestuursploegen gestart en wordt er stevig werk gemaakt van het volgende gemeentelijke meerjarenplan en de bijhorende begroting. Een prominente plaats voor een krachtig tragewegenbeleid in dat meerjarenplan en voldoende budgetten zijn een must om de volgende jaren het traag netwerk in je gemeente uit te bouwen.
Laat je inspireren door het Actieplan Beleid of Actieplan Terrein. In dit e-zine belichten we de kroon op het werk: de opmaak van een beleidskader.
Actie 1.2 Het lokaal bestuur maakt via een participatief traject een beleidskader Traag Netwerk op
Dankzij het Gemeente-wegendecreet hebben lokale besturen veel zeggingskracht over hun gemeentewegen.
Door een beleidskader op te maken, werkt een gemeente aan het realiseren van de doelstellingen uit dit decreet.
Trage Wegen verzorgt de procesbegeleiding, de publieksparticipatie en het nodige studiewerk om tot een beleidskader te komen. Een medewerker staat de gemeente bij doorheen het gehele traject. De opmaak van een beleidskader traag netwerk wordt stapsgewijs aangepakt, in verschillende modules die je kan combineren en integreren in verscheidene beleidsdomeinen. Participatie en overleg met burgers spelen een grote rol in elke module.
Het resultaat: een strategisch visiedocument en operationele beleidskeuzes waarmee je tot directe acties kan overgaan. Het beleidskader voorziet ook een afwegingskader om aanpassingen aan het traag netwerk door te voeren.
Deze maand richten we de blik op Mechelen. Afgelopen najaar kwam er een stuk natuur bij door ontharding.
De Spildorenlaan
Een strook langs de E19 bij Walem, de Spildorenlaan, werd over de afstand van ruim een halve kilometer onthard. 6.200m² betonverharding is er weggehaald. Het asfalt is vermalen tot grind, en 2700 m² van dat grind is gebruikt om een comfortabel wandel- en fietspad aan te leggen langs de Spildorenvijver.
Ecotunnel Battenbrug
Aansluitend werd ook de helft van de tunnel onder de Battenbrug (E19) onthard om een ecotunnel te maken. De ecotunnel zorgt voor een veilige doorsteek voor dieren tussen de twee vijvers, van en naar het natuurgebied Battenbroek.
Dit project werd uitgevoerd door de Stad Mechelen, samen met RE-MOVE, een initiatief in het kader van Vlaanderen Breekt Uit. Zij bekeken waar er mogelijkheden waren om te ontharden. Het Agentschap Natuur en Bos zorgt voor extra beplanting naast het nieuwe wandel- en fietspad.
Bijna 40 Wegspotters van start in Merelbeke-Melle!
Eind mei kwamen we samen met tientallen geïnteresseerden in het gemeentehuis van Merelbeke-Melle. Na inleiding van de gedeputeerde Kurt Moens en Schepen Luc Van Huffel kreeg iedereen uitgebreid uitleg. We verdeelden alle trage wegen onder de aanwezigen en een aantal mensen die er niet bij konden zijn. Super om zo veel enthousiasme te zien voor de trage wegen.
Het belooft een mooie zomer te worden. Zeker voor wie op pad gaat met Pasar zomert. Voor velen een vertrouwd scenario. Voor anderen een eerste kennismaking misschien?
Pasar-vrijwilligers nemen je mee en laten je de mooiste plekjes van hun dorp of streek ontdekken. De stress van de dag valt bij iedere stap van je schouders. Op de kalender van juli en augustus, prijkt op elke weekdag de aankondiging van een Pasar zomert-activiteit. Het zijn vooral begeleide avondwandelingen van ongeveer 8 km, maar ook een aantal begeleide fietstochten.