Trage Wegen groeit en werft een projectmedewerker aan. De lokale besturen zijn bezig met de opmaak van de Meerjarenplannen en begroting 2026-2031: maak ruimte voor trage wegen. En verder leesvoer over grachten langs buurtwegen, een route in Antwerpen,
Trage Wegen groeit en werft een nieuwe medewerker aan
Ben je een gedreven initiatiefnemer die graag concrete resultaten boekt? Wil je deel uitmaken van een enthousiast team en samen zorgen voor florerende trage wegen? Heb je een affiniteit met duurzame mobiliteit en de versterking van onze leefomgeving? Dan zit je op het goede spoor bij Trage Wegen!
Een flinke brok van ons werk bestaat uit begeleidingstrajecten bij lokale besturen. Je realiseert in verschillende steden of gemeenten modules of trajecten om een samenhangend en fijnmazig geheel van trage en autoluwe wegen uit te bouwen. Bij zo’n traag netwerk komen diverse stappen aan bod: cartografie, inventarisatie, visievorming, ontwerp, ecologische inrichting, terreinmaatregelen, onderhoud, enz. Een traject duurt gemiddeld 6 à 18 maanden en behelst een wervend toekomstproject waarvan trage wegen de ruggengraat vormen. Om tot gedragen resultaten te komen, werk je samen met verschillende actoren: beleidsmakers, bewoners, middenveld, deskundigen, grondeigenaars, weg- en natuurbeheerders, enz.
Trage Wegen is ook promotor van of partner in thematische en innovatieve projecten. Ook hier kan je ingeschakeld worden als trekker of ondersteuner. In 2025 schrijven we met Trage Wegen ons nieuw meerjarenplan. We zetten de strategische koers uit voor de periode 2027-2031 en samen bepalen we de thema’s waar onze organisatie op zal inzetten.
Naast de omlijnde projectwerking neem je enkele structurele taken op binnen onze vereniging. Zo wensen we onze communicatie te versterken. Afhankelijk van jouw interesses en expertise, zullen we je inschakelen bij het ondersteunen van lokale vrijwilligersgroepen en het betrekken van nieuwe doelgroepen bij onze werking.
Lokale besturen: maak ruimte voor trage wegen in het Meerjarenplan en begroting 2026-2031
Verkeersveiligheid en mobiliteit overheersten de lokale verkiezingen. Ondertussen zijn de nieuwe bestuursploegen gestart en wordt er stevig werk gemaakt van het volgende gemeentelijke meerjarenplan en de bijhorende begroting.
Een prominente plaats voor een krachtig tragewegenbeleid in dat meerjarenplan en voldoende budgetten zijn een must om de volgende jaren het traag netwerk in je gemeente uit te bouwen.
Via onderstaande knoppen vind je twee actieplannen met budgettering die je helpen om een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving te creëren waarin je inwoners zich actief, zelfstandig en aangenaam kunnen verplaatsen. Een plan met gerichte acties rond visievorming en beleid en een plan dat focust op acties op het terrein, onderhoud en bekendmaking.
Voor je agenda: van harte welkom op de Trefdag Trage Wegen op 14 juni in Geel
Achter de schermen timmeren we nog volop aan het programma van de volgende Trefdag Trage Wegen in de barmhartige stede Geel op 14 juni. Ons enthousiasme én de goesting om jullie allemaal weer te ontmoeten is zo groot, dat we nu al een eerste save the date uitsturen.
Van harte welkom!
Voor een dag vol uitwisseling, workshops en een geanimeerde wandeling in 't hart van de Kempen. Meer info over het programma in het volgende e-zine.
Het kan wél: naamborden voor 20 trage wegen in Vichte dankzij de werkgroep
In januari kregen 20 trage wegen in Vichte (Anzegem) een naambord. Het resultaat van een lang proces. Tien jaar geleden al, werd een inventaris opgemaakt van de trage wegen in Anzegem: dat waren er meer dan 100. Sindsdien werd het Kasselrijbeekpad in Vichte aangelegd.
Heemkundige kring en werkgroep aan zet
In april 2023 stuurde de heemkundige kring De Spinspoele een brief met een lijst van de bestaande trage wegen in en om Vichte naar de gemeente. Ze stelden voor de namen van die wegen aan te brengen op bordjes, net zoals in de Deerlijk en Zwevegem. Bij hun selectie hielden ze rekening met (industrieel) erfgoed, historische namen, landschap enz.
Dankzij de naamborden worden de oude straatnamen bekend bij het publiek én blijven de trage wegen in gebruik. In de loop van 2024 keurde de gemeenteraad de lijst goed. En in januari werden ze geplaatst.
Een dikke dankjewel aan de werkgroep Trage Wegen Anzegem voor hun blijvende inspanningen.
Vraag van de maand: Ligt een gracht binnen de rooilijnen van de Atlas der Buurtwegen?
Bij het ontwikkelen van een autonoom verkeersnetwerk voor voetgangers en fietsers kijken heel wat lokale besturen naar de mogelijkheden die de rooilijnen uit de Atlas der Buurtwegen bieden. Een cruciale kwestie die daarbij vaak opduikt, is de breedte van een buurtweg. In sommige gevallen blijkt op de plek waar de buurtweg zou moeten zijn een gracht te liggen. Ligt deze binnen de rooilijnen (en is het een deel van de weg) of toch erbuiten?
Een gracht hoorde steeds bij een buurtweg. Dit principe was zelfs expliciet opgenomen in de Buurtwegenwet. Artikel 2, dat het over de detailplannen uit de Atlas der Buurtwegen heeft, luidt als volgt: “De plannen opgemaakt, aangevuld of herzien overeenkomstig de regelen die zullen worden voorgeschreven door de regering, ermede belast de goede uitvoering daarvan te verzekeren, zullen benevens de tegenwoordige breedte van de weg, de grachten inbegrepen, de breedte aanduiden, die hij behoort te hebben ingevolge de wettelijke opzoekingen en erkenningen, mitsgaders de grootte en de aanwijzing van de stukken grond die uit de aanpalende eigendommen in bezit genomen moeten worden.”
Altijd de detailplannen bekijken!
De wet geeft het principe weer, maar de aanduiding op het detailplan uit de Atlas der Buurtwegen is nog belangrijker. Je vindt daarop de exacte breedte van de buurtweg in kwestie in rode cijfers aangeduid, op meerdere plaatsen. De breedte van een buurtweg kan immers van plek tot plek variëren. Bij de Atlassen horen ook tabellen met wegbreedtes. Als er een afwijking bestaat tussen de tabel en het detailplan, dan krijgt de breedte op het detailplan de voorrang.
En nu de gracht. Als er op het detailplan een gracht staat ingetekend buiten de ligging van de buurtweg, dan hoort de gracht niet bij de buurtweg. In dat geval komen er soms afstandsaanduidingen op de detailplannen voor van gracht, buurtweg en eventueel de afstand tussen beide.
Deze situatie komt vaak voor bij de breedste buurtwegen, de ‘chemins’. Een dergelijke weg staat aangeduid met dubbele volle lijnen als er een gracht naast ligt. In dat geval (en dat zie je ook aan de rode afstandmaten) hoort de gracht niet tot de aangeduide breedte op het detailplan.
Opgelet: bij waterlopen (en andere natuurlijke grenzen) schuift de breedte van de weg mee op met de waterloop zelf. Neem nu de Dijle. Als deze zich "verlegt", dan verlegt de buurtweg ernaast zich ook.
Route van de maand: de route van het Tuinstratenfestival in Antwerpen
Elke maand zetten we een fijne wandel- of fietstocht in de kijker die je meeneemt langs verrassende trage wegen. Deze keer selecteerden we een route in het hart van Antwerpen die op het programma van de Dag van de Trage Weg 2022 stond. De wandeling werd uitgestippeld door onze vrienden van Commons Lab, die de voorbije jaren heel wat Antwerpenaren inspireerden om van hun straat een tuinstraat te maken.
Tuinstraten?
Tuinstraten zijn straten waar buren samen aan de slag gaan om het straatbeeld te vergroenen en verblauwen. Denk aan geveltuinen aanleggen, voortuinen ontharden, plantvakken opfleuren, bomen planten, regenwatertonnen plaatsen… Ze vertragen het verkeer, fleuren de buurt op en brengen mensen samen.
In deze route kan je op verkenning langs een paar pareltjes van tuinstraten. Een verademing in de stad.
Ook Trage Wegen is bezorgd over de macht van Big Tech. Sinds enkele weken hebben we een account op Bluesky. Een warme uitnodiging om ons ook daar te volgen. We zijn al langer actief op LinkedIn, ook daar kan je meelezen over wat ons bezighoudt.
Check de nieuwe website van het Netwerk Duurzame Mobiliteit
Trage Wegen is al jaren lid van Netwerk Duurzame Mobiliteit, de koepel van organisaties die zich bezighouden met duurzame mobiliteit. Het Netwerk heeft een nagelnieuwe website. Je vindt er nieuws uit de sector in de mobiliteitsblog, de interessantste mobiliteitsvacatures en een overzicht van events in de sector.
Uitsmijter: doe mee aan Dijle99, een uitdagende tocht langs trage wegen
De Dijle 99 is een wandeltocht van 99 kilometer die binnen 25 uur moet worden voltooid. Iedereen start samen op de Markt van Tervuren. De tocht begint op vrijdag 20 juni 2025 om 19u en eindigt op zaterdag 21 juni om 20u. Het traject loopt tussen de Groene Gordel en Het Hageland en het Dijleland in Vlaams-Brabant.